Co to jest wizerunek biznesowy?
Obecnie na rynku nie ma jasnej definicji czym jest wizerunek biznesowy. Przyjmijmy więc następującą:
„Wizerunek biznesowy określimy jako całościowy wizerunek osób zarządzających firmą oraz wszystkich pracowników, będących jej reprezentantami w kontaktach z otoczeniem zewnętrznym. Na wizerunek biznesowy składa się ich wygląd i zachowanie w różnych sytuacjach. Co jest istotne w przypadku wolnych zawodów, to jak jest postrzegana dana osoba przekłada się często na to, jak jest postrzegana jakość jej pracy.”
Ostatnie zdanie jest bardzo istotne, ponieważ, mimo że na poziomie świadomym twierdzimy, iż ważne dla nas są kompetencje i umiejętności zawodowe osób, z którymi zamierzamy współpracować, to już nasza podświadomość spowoduje, że zastanowimy się, czy powierzymy np. nasze finanse niechlujnie wyglądającej księgowej.
Warto tu zacytować opinię kolejnych specjalistów:
„Wizerunek we współczesnym świecie odgrywa pierwszoplanową rolę. Nigdy wcześniej nie obserwowaliśmy takiej presji na kreowanie wizerunku osób oraz firm. Nienagannie skomponowany i spójny wizerunek to gwarancja powodzenia negocjacji oraz szansa na zwiększenie mocy retorycznej wypowiedzi.”
Czy zdjęcia biznesowe to już wizerunek eksperta?
Jednym zdaniem: nie. Wizerunek eksperta, jego marka osobista (ang. personal branding) to zdecydowanie coś więcej niż zdjęcia w niebieskim garniturze na szarym lub szklanym tle. Pojęcie to zostało użyte po raz pierwszy w 1997 roku przez Toma Petersa i mówiło o zbiorze technik służących promowaniu danej osoby tak jak promuje się produkt. Przy czym nie chodziło o sztuczne działania PR, a o podejście do planowania i zastanowienia się co i jak chcemy zaprezentować światu na swój temat.
Na pewno rozwinę ten temat jeszcze na blogu, na razie posłużę się cytatem:
Twoja marka osobista to jest to co o Tobie mówią po Twoim wyjściu z pokoju.
Teoretycznie nie masz na to wpływu, praktycznie jednak pomoże Ci zrozumieć z czego ona się składa pojęcie marki osobistej (ang. personal branding). Model jest oczywiście bardzo uproszczony i powinien jeszcze zawierać więcej punktów. Na potrzeby tego artykułu przyjmijmy, że to co nazywamy marka osobistą czy marką eksperta składa się z trzech obszarów:
- Dorobek zawodowy, naukowy czy inne nasze dokonania życiowe. Nie mamy na to wpływu, możemy jednak to pokazać, nie tylko na Linkedin, ale także na zdjęciach, które zyskają wtedy nasz unikalny rys.
- Wygląd. To jedyna rzecz, na którą mamy bezpośredni wpływ. Tu warto zadbać o to jak się prezentujemy. Więcej wskazówek będzie w artykule jak ubrać się na sesję zdjęciową i wypunktowane poniżej. Tutaj się skupię na tym, że strój na sesji biznesowej powinien być zaplanowany, spójny z tym kim jesteśmy i co robimy zawodowo oraz taki, którego będziemy później używać.
- Spójność to najlepsze słowo. Na ilustracji napisałem o zachowaniu i manierach online czyli świecie cyfrowym oraz offline czyli w świecie realnym. W punkcie tym zależało mi właśnie na tym, aby nie kreować wizerunku, poprzez wygląd lub zachowanie, który potem, przy pierwszym spotkaniu z klientem, pracodawcą czy partnerem biznesowym rozpadnie się jak domek z kart.
Podsumowując akapit: Twój wizerunek biznesowy to suma wielu czynników. Dlatego warto wybrać fotografa, który wraz ze specjalistą od komunikacji marketingowej, stylistą i czasami, jesli potrzeba doradcą HR pomoże Ci go zaplanować i zrealizować. Zdjęcia biznesowe są szalenie ważnym, pierwszym punktem styku z odbiorami Twoich usług. Wybierając fotografa do sesji biznesowej nie daj sobie wmówić, że dobra sesja to pakiet 3 zdjęć za kilkaset złotych, zacytuję ze strony innego fotografa specjalizującego się w „wizerunkach profesjonalistów”:
Poza nielicznymi przypadkami, najczęściej potrzebujesz ich właśnie tyle: jeden portret bardzo formalny, jeden luźniejszy ale ciągle biznesowy i jeden zupełnie luźny, prywatny, taki na Facebook lub dla żony/narzeczonego 🙂
Czy takie 3 zdjęcia wystarczą? Zwłaszcza jak na każdym wyglądasz tak samo i pierwsze od następnego różni się tylko kolorem koszuli?
Dlatego przygotowałem 9 krótkich punktów pomocnych w planowaniu swojej marki eksperta, nie tylko samych zdjęć:
- Kreując swój wizerunek potraktuj siebie jak produkt, który ma wygrać z innymi na konkurencyjnym rynku. Zaplanuj, gdzie będziesz się pokazywał (LinkedIn, własny blog czy może Facebook). To spowoduje, że będziesz wiedzieć, ile i jakich ujęć potrzebujesz. Każde medium wymaga innych formatów zdjęć i grafik do postów. Potrzebuje pomocy w tym? Chętnie pomożemy.
- Punktem wyjścia dla nawiązywania korzystnych relacji interpersonalnych jest poczucie własnej wartości, pozytywne postrzeganie siebie i swojej firmy. Nawet najlepszy profil na Linkedin nie obroni się sam, jeśli ty w siebie nie wierzysz.
- Każdy człowiek jest inny, każda sytuacja jest odmienna, dlatego należy zawsze w indywidualny sposób podchodzić do kwestii wizerunku. Jeśli masz z tym problem – bo często trudno obiektywnie ocenić samego siebie – skorzystaj z pomocy specjalistów. To będzie najlepsza inwestycja w siebie, jaką możesz zaplanować jeszcze w tym lub w 2019 roku.
- Twoje ubranie jest istotne dla rozmówcy lub odbiorcy Twoich zdjęć, gdyż nie tylko wyraża, ale również wzbudza szacunek. Pamiętaj o dress code w niektórych branżach. W mojej pracy zawsze rozmawiamy z fotografowaną osobą o strojach na sesję bo poza własnymi wyborami warto spytać stylistę bo on podpowie, że na przykład niektóre tkaniny źle wychodzą na zdjęciach.
- W biznesie są kanony kolorów bezpiecznych, jak błękitny, granatowy czy szary i takich, których należy unikać np.: czerwony. Ubrana na czerwono osoba będzie odbierana na poziomie świadomym jako przebojowa ale już nasza podświadomość przedstawi ją jako arogancką i agresywną. Pisałem pracę na studiach o wpływie kolorów na podejmowanie decyzji i na pewno pojawią się artykuły o tym tutaj.
- W pracy, na zdjęciach w profesjonalnych portalach (Linkedin, prasa branżowa) człowiek powinien być ubrany, a nie przebrany, to widać.
- Postawa, gesty i mimika niejednokrotnie wyrażają więcej niż tysiące słów. Przy naszej sesji zdjęciowej omówimy pozycję ciała przed sesją, przygotowując tzw, moodboard, tak aby potem na sesji uniknąć nie trafionych zdjęć.
- Od każdej zasady są wyjątki np.: czerwona marynarka u Grzegorza Turniaka czy żółta koszula Jurka Owsiaka wymaga to jednak niezwykłej osobowości.
- W stosowaniu zasad należy zachować umiar i zdrowy rozsądek.
Źródła: G. Białopiotrowicz, Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce, Wydawnictwo Poltext, Warsza-wa 2009, S. Walukiewicz, Kapital ludzki, Instytut Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk, Warsza-wa 2010. A. Maroń, Wizerunek w Biznesie, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2006, s. 8 i 10.